قلم لمسی - شارژر فندکی - لامپ هوشمند - لامپ توالت فرنگی - رم ریدر - شارژر فندکی موبایل - گیرنده بلوتوث ماشین - خرید شارژر فندکی - چراغ سقف خودرو - دانگل وای فای - دانگل بلوتوث - otg آیفون - خرید دانگل بلوتوث - پایه نگهدارنده موبایل - هلدر موبایل - خرید هلدر موبایل -

آنچه باید در مورد پاوربانک بدانیم

مهدی منصوریانمهدی منصوریان
899 بازدید

آنچه باید در مورد پاوربانک بدانیم

 

با گسترش گجت‌ها و وسایل الکترونیکی نیاز افراد به وسیله‌ای که بتواند در زمان عدم وجود برق، گجت آن‌ها را شارژ کند کم کم حس شد. همین قضیه باعث تولید محصولی به نام پاور بانک یا شارژر همراه (Power Bank) شد. در یک کلام ساده Power Bank شارژ می‌شود تا شارژ کند.
پاور بانک چیست و چگونه می‌تواند شارژ کند؟
پاور بانک شامل یک باطری خاص در محفظه خاص با مداری خاص برای کنترل جریان برق است. شارژر همراه این امکان را به شما می‌دهد تا انرژی را ذخیره کرده و سپس از آن برای شارژ دستگاه دیگری استفاده کنید. این وسیله به صورت فزاینده‌ای به محبوبیت خاصی در بین افرادی که بیشتر با گوشی موبایل، تبلت، پلیرهای پرتابل و دیگر گجت‌های الکترونیکی سر و کار دارند، دست یافته است؛ زیرا با داشتن پاور بانک می‌توان در طول روز بدون نگرانی از گجت خود استفاده کرد در حالی پریز برق برای شارژ کردن وجود ندارد.
 
شارژر همراه تقریبا برای هر دستگاهی که از طریق USB شارژ شود، قابل استفاده است. دوربین، اسپیکر همراه، GoPro، سیستم‌های GPS، ام پی تری پلیر، اسمارت فون و حتی تبلت‌ها را می‌توان به وسیله آن شارژ کرد. عملا هر چیزی که به وسیله USB قابل شارژ است را می‌توان با پاور بانک شارژ کرد، البته به خاطر داشته باشید که Power Bank را نیز باید شارژ کنید!
پاور بانک معمولا با نام‌های دیگر شارژر همراه، باطری بانک و Power Station هم شناخته می‌شود.
چند نوع پاور بانک وجود دارد؟
به طور کلی می‌توان پاور بانک‌ها را به سه دسته مهم تقسیم کرد.
پاور بانک‌های معمول که در سایزها و ظرفیت‌های مختلف که قابل استفاده برای اکثر دستگاه‌های دیجیتال بوده و از تنوع بالایی نیز برخوردارند.
پاور بانک خورشیدی نوعی دیگری است که دارای پنل‌های فتوولتائیک است که می‌تواند باطری داخلی خود را زمانی که در نور آفتاب قرار می‌گیرد، شارژ کند. پاور بانک‌های خورشیدی سریع نیستند و دیر شارژ می‌شوند.
مدل دیگری از پاور بانک به شکل محافظ و قاب موبایل است. این مدل معمولا برای گروه خاصی از گوشی‌ها عرضه شده و تنوع بسیار کمی نیز دارد و به خاطر طراحی باریک ظرفیت پایینی نیز دارد.
چگونه پاور بانک را شارژ کنیم؟
پاور بانک (شارژر همراه) دارای یک سوکت ورودی اختصاصی برای شارژ شدن دارد. شارژر همراه را می‌توان از طریق پورت USB کامپیوتر و لپ تاپ شارژ کرد، اما اکثر پاور بانک‌ها با شارژر دیواری USB سریع‌تر شارژ خواهند شد. اغلب پاور بانک‌ها دارای سوکت میکرو USB یا مینی USB برای شارژ شدن و پورت کامل USB برای شارژ کردن هستند. در موارد بسیار نادر ممکن است پاور بانک از یک سوکت برای ورودی و خروجی استفاده کند، اما این مورد بسیار کمیاب است و آن را نباید به حساب آورد، زیرا تلاش برای ورود انرژی از طریق خروجی پاور بانک موجب صدمه دیدن باطری آن می‌شود. در صورتی که روی پاور بانک سوکت خروجی و ورودی مشخص نشده بود، حتما از دفترچه راهنمای آن برای پیدا کردن پورت ورودی استفاده کنید.
بسته به ظرفیت پاور بانک مدت زمان شارژ شدن کامل آن فرق می‌کند. به طور مثال مدت زمان شارژ یک مدل با ظرفیت ۱۵۰۰mAh با یک گوشی با همین میزان ظرفیت تفاوتی نمی‌کند. برای شارژرهای همراه با ظرفیت بیشتر مسلما زمان بیشتری برای شارژ شدن آن‌ها طول خواهد کشید. اکثر پاور بانک‌ها دارای چراغ LED نشان دهنده‌ی میزان شارژ باطری هستند که به وسیله‌ی آن کاربر می‌تواند سطح شارژ پاور بانک را مشاهده کرده تا در زمان شارژ کامل آن را قطع کند. در صورت امکان پاور بانک را زمانی که به طور کامل شارژ شد، از شارژ بکشید یا حداقل از گذاشتن آن به مدت زیاد در شاژر در حالت شارژ کامل خودداری کنید. دمای محیط و جریان برق هم روی مدت زمان شارژ شدن تاثیرگذار است.
برخی از پاور بانک‌ها به خوبی با شارژرهای ظرفیت بالا (مانند شارژر همراه iPad) کار نمی‌کنند. سعی در شارژ کردن پاور بانک با شارژرهای ۲A و بالاتر (در صورت عدم پشتیبانی) می‌تواند به مدار داخلی آن آسیب رسانده و آن را از گارانتی خارج کند.
پاور بانک چقدر دوام دارد؟
یکی سوالات زیادی که کاربران دارند این است که پاور بانک چقدر کار کرده و دوام دارد. دو مسئله مهم در اینجا وجود دارد.
۱٫ تعداد چرخه شاژر و بی‌شارژ شدن (charge/discharge) قابل اطمینان پاور بانک که در طول عمر خود می‌تواند انجام دهد.
۲٫ چه مدت پاور بانک می‌تواند شارژ را در خود، زمانی که استفاده نمی‌شود، نگه دارد.
پاسخ به پرسش اول با توجه به مدل‌های مختلف پاور بانک، اجزای داخلی و کیفیت ساخت آن‌ها متفاوت است. به طور مثال یک پاور بانک با چرخه شارژ ۵۰۰ مرتبه می‌تواند هر روز به مدت ۱٫۵ سال برای شارژ کردن دستگاه‌های مختلف استفاده شود و بعد از آن احتمالا قابلیت خود را در نگه داشتن شارژ برای مدت طولانی از دست خواهد داد. بسته به نحوه کار، پاور بانک‌های بهتر و گران‌تر دارای ماندگاری بیشتر و پاور بانک‌های ارزان‌تر و کوچک‌تر ممکن است طول عمر کمتری داشته باشند. پاور بانک معمولا به صورت روزانه استفاده نمی‌شود، بنابراین اغلب بیش از ۱۸ ماه در الگوی استفاده واقعی جهانی کار می‌کنند.
مسئله دوم بستگی به کیفیت مدار کنترل و سلول‌های باطری پاور بانک دارد. یک پاور بانک خوب می‌تواند شارژ را برای ۳ تا ۶ ماه با حداقل اتلاف، نگه دارد. پاور بانک‌های با کیفیت پایین ممکن است شارژ مفید را بیشتر از ۴ تا ۶ هفته نگه ندارند. با این وجود، شما باید توجه داشته باشید که چطور هزینه می‌کنید. اگر نیاز به یک شارژر همراه با ماندگاری بالا دارید، برای اطمینان از کیفیت و کارائی پاور بانک باید بودجه خود را افزایش دهید. اکثر پاور بانک‌ها شارژ خود را در طول زمان به کندی از دست می‌دهند، تا اندازه‌ای این شرایط محیطی رو این قضیه تاثیرگذار است. برای مثال، گذاشتن پاور بانک در ماشینی که تغییرات دمایی آن زیاد است، می‌تواند طول عمر شارژر همراه را کاهش دهد.
پاور بانک چندبار می‌تواند دستگاه شما را شارژ کند؟
در اینجا یک نمونه برای آشنایی شما با روش محاسبه تعداد شارژ دستگاه توسط پاور بانک بیان می‌کنیم. یک دستگاه با ظرفیت ۱۵۰۰mAh را در نظر می‌گیریم که سطح انرژی آن از ۲۰٪ کمتر نشود و پاور بانک نیز دارای سطح بهره‌وری ۸۰٪ باشد. بسیاری از پاور بانک‌ها ادعای بازده بالا ۹۰٪ را دارند، اما در شرایط آب و هوایی معتدل معمولا راندمان حدود ۸۰٪ است. البته ما اینجا جانب احتیاط را نیز در نظر می‌گیریم تا محاسبه‌ی غیرواقعی انجام نشود و ممکن است شارژر همراه در شرایطی بهتر و در شرایطی ضعیف‌تر از این فرمول عمل کند. به طور کلی پاور بانک با ظرفیت بالاتر و دستگاه کوچکتری که شارژ می‌شود، بیشتر ماندگاری خواهد داشت. عوامل دیگری نیز می‌توانند روی بهبود یا محدود کردن پتانسیل شارژ خالی کردن پاور بانک موثر باشند. پس به آن‌ها توجه داشته باشید تا مدت زمان بیشتری را بهتر کار کند.
فرمول محاسبه
ظرفیت پاور بانک (mAh)×راندمان×تخلیه دستگاه÷ظرفیت دستگاه (mAh)
مثال
۶۰۰۰×۰٫۸×۰٫۸÷۱۵۰۰= ۲٫۵ مرتبه شارژ (تقریبی)
فهرست معنی واژگان فنی
معنی mAh چیست؟
باطری پاور بانک و دستگاه‌ها (نظیر موبایل و تبلت) بر اساس آمپر-ساعت درجه بندی شده و به این دلیل با میلی آمپر سنجیده می‌شوند تا نیاز به استفاده از اعداد اعشاری نباشد. mAh به معنی ظرفیت جریان انرژی در طول زمان است.
لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر – Li-Ion & Li-Polymer
لیتیوم یون (Lithium-Ion) و لیتیوم پلیمر (Lithium-Polymer) معمول‌ترین سلول‌های قابل شارژ استفاده شده در پاور بانک هستند. سلول‌های لیتیوم یون معمولا ارزان‌تر بوده و دارای محدودیت در ظرفیت mAh هستند، در حالی که سلول‌های لیتیوم پلیمر می‌توانند ظرفیت بالاتری داشته باشند و البته سبک‌تر نیز هستند.
راندمان (بازده)
زمان انتقال انرژی، همیشه به دلیل مقاومت‌های موجود اتلاف انرژی وجود دارد. پاور بانک توانایی انتقال ۱۰۰٪ ظرفیت خود به دستگاه را ندارد، بنابراین ما باید این عامل را در از دست دادن انرژی، برای محاسبه تعداد شارژ دستگاه به وسیله‌ی آن در نظر داشته باشیم. راندمان و بازدهی بر اساس نوع سلول استفاده شده در پاور بانک، مولفه‌های کیفی و شرایط محیطی متفاوت است. راندمان استاندارد فعلی این صنعت بین ۸۰٪ و ۹۰٪ است. در هنگام خرید مراقب پاور بانک‌های ارزان قیمتی که ادعای بازدهی بالای ۹۰٪ را دارند باشید.
تخلیه دستگاه
این مورد وابسته به باطری دستگاهی است که می‌خواهید شارژ کنید. هر چه میزان شارژ دستگاه پایین‌تر باشد، پاور بانک انرژی بیشتری را صرف برگشت آن خواهد کرد. شارژ از ۲۰٪ تا ۹۰٪ را به نوعی شارژ کامل شاید بدانیم. در صورتی که شارژ از ۵٪ تا ۱۰۰٪ مسلما انرژی بیشتری را مصرف می‌کند.
خرید پاور بانک
وقتی در سفر هستید یا به تفریح رفته‌اید و گوشی و تبلت خود را به همراه دارید، در میان جنگل و دره زمانی که می‌خواهید از یک لحظه زیبا عکس بگیرید، ناگهان باطری شما تمام می‌شود! مطمئنا شما ناراحت و گیج و آزرده خاطر خواهید شد. به عنوان یک تاجر اگر در میان فعالیت‌های خود دچار چنین مشکلی شوید تمرکز روی کارتان را از دست خواهید داد و در موقعیت‌های نظیر اینها یک شارژر پرتابل و مسافرتی راهگشای مشکلات شما خواهد بود.
با توجه به اینها، حال می‌توانید نیاز خود به یک شارژر همراه، پرتابل و مسافرتی قابل اطمینان درک کنید!
بسیاری از افراد ممکن است در خرید شارژر همراه تردید داشته باشند و یا دچار اشتباه بشوند؛ در ادامه سعی خواهیم کرد نکاتی را جهت انتخاب صحیح بهترین پاور بانک بر اساس نیاز شما ارائه کنیم.
ظرفیت گجت‌ها و پاور بانک
دانستن ظرفیت باطری گجت و ابزارتان (تبلت، گوشی و…) برای شما خیلی مهم است، تا پاور بانکی با ظرفیت کمتر از ظرفیت باطری وسیله‌تان خریداری نکنید. برای مثال، باطری گوشی iPhone 4S با ظرفیت ۱۴۳۲mAh، برای اینکه یک بار گوشی iPhone 4S فول شارژ کنید به یک شارژر همراه با حداقل ظرفیت ۱۴۳۲mAh نیاز دارید. اگر نیاز به دو مرتبه فول شارژ داشته باشید، به یک پاور بانک با حداقل ظرفیت ۲۸۶۴mAh احتیاج خواهید داشت.
اگر شما به طور مکرر و زیاد به مسافرت می‌روید، بهتر است از پاور بانک‌های با ظرفیت بالا (۵۲۰۰ میلی آمپر و بالاتر) استفاده کنید. در صورت استفاده معمول می‌توانید از شارژرهای همراه پایین تر نظیر ۴۴۰۰ میلی آمپر هم استفاده کنید و برای استفاده روزانه شهری نیز برای وسایل معمول پاور بانک‌های ۲۲۰۰ میلی آمپر هم می‌تواند جوابگوی نیاز شما باشد. البته مجدد باید یادآور شد حتما با توجه به ظرفیت وسایل دیجیتال خود نسبت به خرید Power Bank اقدام کنید.
ویژگی‌های پاور بانک و شارژر همراه
برخی از کاربران ممکن است فکر کنند که پاور بانک فقط به این معنی است که باطری را شارژ می‌کند، در حالی که پاور بانک‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با گجت شماست. بنابراین بهتر است پاور بانکی با ویژگی‌های که ذکر می‌کنیم انتخاب کنید.
الف. حفاظت در مقابل اتصال کوتاه
می‌دانیم که آتش اغلب توسط یک اتصال کوتاه ایجاد می‌شود. شارژر همراهی را انتخاب کنید که سیستم حفاظتی در مقابل اتصال کوتاه را داشته باشد.
ب. حفاظت در مقابل شار بیش از حد – Overcharge
ما به پاور بانکی نیاز داریم که جریان الکتریسیته را، زمانی که شارژ باطری کامل شد، قطع کند. برای اینکه شارژ بیش از حد حتما عمر باطری پاور بانک و باطری دستگاه در حال شارژ را کوتاه می‌کند.
پ. حفاظت در مقابل دمای بالا
بهتر است شارژر همراه دارای طیف دمای کارکرد بالایی باشد.
ت. خاموش شدن خودکار – Auto Off
این ویژگی را در واقع می‌توان هم ردیف قابلیت حفاظتی Overcharging دانست که با اتمام شارژ دستگاه جریان قطع شود تا دستگاه آسیب ندیده و دمای داخلی آن افزوده نشود.
توجه به کیفیت ساخت و سلول‌های پاور بانک
مطمئن شوید که باطری‌های پاور بانک اصلی باشند. پاور بانک‌های با کیفیت بالا دارای کانکتورهای خوب و چراغ هشدار دهنده باطری هستند.
قیمت پاور بانک
هیچ وقت به دنبال پاور بانک‌های بی نام و نشان با قیمت‌های پایین نباشید، زیرا در آینده‌ای نزدیک خرید آن‌ها افسوس شما در پی خواهد داشت!
شما با استفاده یک شارژر همراه مطمئن، گجت و وسایل خود را از مشکلات احتمالی در امان نگه خواهید داشت. همیشه از برندهای مطمئن دارای ضمانت استفاده کنید.

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

136+ محصولات
424+ سفارشات تکمیل شده
6235+ کاربران
134+ مطالب وبلاگ

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیف های ما زودتر از بقیه با خبر شوید!

انجمن کسب و کارهای اینترنتی

نمادهای ما

logo-samandehi
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت