قلم لمسی - شارژر فندکی - لامپ هوشمند - لامپ توالت فرنگی - رم ریدر - شارژر فندکی موبایل - گیرنده بلوتوث ماشین - خرید شارژر فندکی - چراغ سقف خودرو - دانگل وای فای - دانگل بلوتوث - otg آیفون - خرید دانگل بلوتوث - پایه نگهدارنده موبایل - هلدر موبایل - خرید هلدر موبایل -

تعیین حافظه رم برای گوشی موبایل چقدر بایستی باشد

مهدی منصوریانمهدی منصوریان
787 بازدید

کمپانی Vivo درصدد عرضه یک گوشی هوشمند با ۱۰ گیگابایت رم است. این مقدار رم تقریبا به اندازه‌ی بسیاری از رایانه‌های شخصی مخصوص بازی و حدود ۶ گیگابایت بیشتر از اکثر گوشی‌های موجود در بازار است. این موضوع ذهن بسیاری از کاربران را مشغول می‌کند که چه کسی در جهان به ۱۰ گیگابایت رم نیاز دارد، آیا این به این معنی است که گوشی ما بیش‌ از ۴ گیگابایت رم نیاز دارد؟
اولین‌بار نیست که تلفن‌ها را با این حجم عظیم رم می‌بینیم. OnePlus 5T رم 8 گیگابایتی دارد و استفاده از ۶ گیگابایت رم در برخی از گوشی‌ها تقریبا شایع است. اما حافظه رم چیست؟ چگونه گوشی شما از رم استفاده می‌کند و چرا یک گوشی‌هوشمند به حافظه‌ای ۲۵۰ درصد بیش از میزان ضروری نیاز دارد؟

حافظه رم چیست؟
حافظه رم یا Random Access Memory حافظه ذخیره‌سازی تصادفی دیجیتال کوتاه‌مدت است. رایانه‌ها از حافظه رم برای نگهداری داده‌های برنامه‌های فعال در CPU و هسته‌ی سیستم‌عامل استفاده می‌کند، زیرا خواندن و نوشتن داده‌ها در رم بسیار سریع است. حتی سریع‌ترین هارد‌دیسک‌ها و فلش‌ها زمانی که نیاز به خواندن یا نوشتن چیزی “در لحظه” دارید سرعت بسیار کمتری نسبت به آن دارند برای مثال CPU از حافظه کش اختصاصی خود برای نگه داشتن داده‌های مورد‌نیاز محاسباتی استفاده می‌کند اما مقدار این حافظه پنهان یا کش کافی نیست.

به طور کلی برای درک عملکرد حافظه‌های رم باید سه نکته‌‌ی اساسی را در نظر داشته باشید:
رم یک مکان برای نگهداری داده‌ها برای مدتی کوتاه است و اطلاعات ذخیره شده در آن می‌توانند بسیار سریع خوانده یا نوشته شوند.
داده‌های موجود در رم زمانی که گوشی خود را خاموش می‌کنید، پاک می‌شوند.
بخشی از حافظه رم گوشی به محض اینکه شما آن را روشن کنید قابل استفاده است و قبل از آن هیچ برنامه‌ای یا حتی سیستم‌عامل هم قادر به استفاده از آن نیست. این امر برای تمامی رایانه‌هایی که در آنها رم وجود دارد صادق است و تقریبا همه‌ی آنها به همین روش از رم استفاده می‌کنند.

چگونه گوشی شما از حافظه رم خود استفاده می‌کند؟
حافظه رم در تلفن شما بیشتر به عنوان مکانی برای تجمع داده‌های برنامه‌هایی است که در حال اجرا هستند. در ساده‌ترین حالت، به این معنی است که با‌وجود رم بیشتر گوشی می‌تواند برنامه‌های بیشتری را در پس‌زمینه اجرا کند بدون اینکه سرعت اجرا را پایین بیاورد. اما در واقع انجام این کار به این سادگی‌ها نیست و رم در گوشی شما قبل از اینکه سیستم‌عامل اندروید حتی روشن و اجرا شود استفاده می‌شود.

در این مقاله وارد مسائلی مانند مدیریت سطح‌پایین در پردازنده یا مباحثی مانند compcache نمی‌شویم، اما اساسا چگونگی استفاده از حافظه رم در گوشی به این صورت است:

فضای مورد نیاز هسته مرکزی سیستم‌عامل:
سیستم‌عامل Android با استفاده از هسته‌ی لینوکس اجرا می‌شود. هسته در یک نوع خاص از فایل فشرده ذخیره می‌شود که به‌طور مستقیم در طول روشن بودن دستگاه در حافظه قابل استخراج است. این حافظه‌ی ذخیره شده، هسته سیستم‌عامل و درایورها و ماژول‌های اصلی‌ را نگه می‌دارد که سخت‌افزارها را کنترل و داده‌های ورودی و خروجی از هسته را ذخیره می‌کنند.

حافظه رم‌دیسک برای فایل‌های مجازی:
برخی از پوشه‌ها و فایل‌ها در ریشه سیستم وجود دارند که “واقعی نیستند”. آنها فایل‌های شبه‌نوشته شده در بوت هستند و چیزهایی مانند سطوح باتری و اطلاعات سرعت پردازنده را نگه می‌دارند. در سیستم‌عامل اندروید، کل فهرست‌های راهنما از این سیستم‌های شبه‌فایل استفاده می‌کنند و در حافظه رم ذخیره می‌شوند.

مودم‌های ارتباط مخابراتی:
اطلاعات مربوط به IMEI و تنظیمات رادیویی شما در حافظه رم NV ذخیره می‌شود (حافظه‌های نامتغیر که هنگام خاموش کردن گوشی خود‌به‌خود پاک نمی‌شوند) که در هنگام بارگذاری اولین داده در رایانه همراه با نرم‌افزار مورد‌نیاز برای پشتیبانی از مودم تلفن وارد رم می‌شوند و فضا برای ذخیره‌سازی همه این‌ها در رم محفوظ است.

پردازنده‌ی گرافیکی:
پردازنده گرافیکی گوشی شما برای فعالیت نیاز به حافظه دارد. این حافظه VRAM نامیده می‌شود. در تلفن‌های ما از GPU های مجتمع استفاده می‌شود که رم مستقل ندارند پس از رم سیستم برای این مورد هم استفاده می‌شود.

هنگامی که این کار انجام و سیستم‌عامل گوشی روشن و اجرا می‌شود، آنچه از رم گوشی باقی‌مانده برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌شود. بخشی از رم نیز از طریق تنظیمات “minfree” برای کارهایی که نیاز به سرعت دارد (عملکرد سیستم عامل و مدیریت سطح پایین و اجرای اولیه برنامه‌ها) محفوظ است. این تنظیمات پایه‌ای نرم‌افزاری توسط کسانی که سیستم‌عامل را نوشته و هسته را برای مجموعه تلفن‌هوشمند شما ساخته‌اند طرح شده است و همواره مقدار کمی از رم را آزاد می‌گذارند تا عملکردهای ضروری بتوانند بدون وقفه اجرا شوند.

به همین دلیل است که مقدار رم دردسترس موجود در تنظیمات گوشی همان مقدار حافظه رم نوشته شده در مشخصات گوشی شما نیست. به‌این معنی که رم نوشته شده در مشخصات دستگاه روی گوشی نصب شده است اما بخشی از آن (معمولا حدود ۱ گیگابایت یا بیشتر) برای این تنظیمات سیستمی ذخیره می‌شود و برنامه‌هایتان برای استفاده از باقی‌مانده رم تلاش می‌کنند.

تفاوت مدیریت حافظه رم در اندروید و سایر سیستم‌عامل‌ها
ممکن است در مورد مدیریت بد یا خوب حافظه‌ در اندروید شنیده باشید. این امر به دلیل استفاده ازهسته لینوکس است زیرا اندروید هم یک سیستم عامل مبتنی بر هسته لینوکس درست مانند اوبونتو است. این سیستم‌عامل طوری طراحی شده‌است تا تمامی مقدار رم نصب شده در دستگاه را در‌اختیار برنامه‌ها و داده‌های مربوط به آن برای رسیدن به بیشترین سرعت در اجرا در دسترس قرار دهد و تنها مقدار minfree را جهت انجام وظایف سیستمی خالی نگه دارد.

داشتن رم بیشتر در گوشی چه کارایی برای ما دارد؟
داشتن رم بیشتر در گوشی اجازه می‌دهد برنامه‌های بیشتری برای اجرا در پس‌زمینه فعال شوند. اما توضیحات جالب‌تری وجود دارد.

اولین تلفن اندروید به‌نام T-Mobile G1 درحدود ۱۹۲ مگابایت رم داشت؛ درحالی که Pixel 2 حدود ۲۲ برابر بیشتر از آن و ۴ گیگابایت رم دارد. ۸ گیگابایت یا ۱۰ گیگابایت رم برای یک گوشی معمولی اندروید کاملا افراطی است. گوشی‌هایی مانند نکسوس گوگل یا گوشی‌هایی با اندروید گو و اندروید وان می‌توانند با ۱.۵ تا ۲ گیگابایت حافظه آزاد پس از بوت شدن گوشی به راحتی کارکنند. بنابراین Galaxy S8 هم می‌تواند، اما فقط به این دلیل که minfree طوری تنظیم شده‌است تا برنامه لانچر (رابط کاربر) مجبور باشد همواره در رم باقی بماند و از بخشی از رم موجود استفاده کند، نیاز به رم بیشتر دارد و به همین علت رابط کاربری آن سنگین است. البته این شرکت انجام این کار را از هنگام عرضه Galaxy S6 آغاز کرده است که بتواند تاخیر و کندی رابط کاربری را خنثی کند.

با این همه، می‌بینیم که یک گوشی مانند Galaxy S8 نیاز به نصب مقدار بیشتری رم دارد البته امروزه تقریبا اکثر گوشی‌های موجود ۴ گیگابایت رم دارند و تفاوت زیادی در بازدهی آن‌ها وجود ندارد بجز نکسوس که با توجه به رابط کاربری سبکش، حافظه‌ی دردسترس بیشتری برای اجرای برنامه‌ها دارد. به همین دلیل است که سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و دیگران راه‌هایی را برای توقف فرآیندهای در حال اجرا در خارج از تنظیمات minfree برای زمان‌هایی که نیاز به کمی افزایش عملکرد دارند، ابداع کردند. اگر تمام برنامه‌های غیرضروری درحال اجرا در پس‌زمینه را متوقف کنید، سایر برنامه‌ها، کمی سریع‌تر اجرا می‌شوند.

اگر همه‌چیز را یک گام به پیش ببریم و از امکاناتی مانند دسکتاپ DeX سامسونگ استفاده کنیم، داشتن رم بیشتر می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. برای مثال سامسونگ دکس می‌تواند یک قسمت از رم را برای اجرای برنامه‌های اختصاصی و قسمت دیگر را برای پردازش گرافیکی اختصاص دهد در این صورت می‌توان برنامه‌ها را بدون کاهش عملکرد اجرا کرد. پس اگر شما در حال توسعه نرم افزار برای گوشی با رم اضافی هستید فضای بیشتری برای خلاقیت خواهید داشت.

در حالت ایده آل، یک تلفن با حافظه رم فیزیکی اضافی می‌تواند DMA یا Direct Memory Access را برای رابط کاربر فعال کند. این عمل قسمتی از رم را در هنگام بوت فقط برای صفحه اصلی، ورودی لمسی و هر چیز دیگری که پاسخگویی بی‌وقفه گوشی را بالا ببرد صرف نظر از وجود یا عدم وجود سایر داده‌ها در رم اختصاص می‌دهد.

همواره میتوان از رم اضافی استفاده کرد
رم بیشتر اجازه می‌دهد که هسته بخشی از حافظه را ، به شیوه متفاوت از پارامترهای memmap تنظیم شده برای تنظیمات minfree در زمانی که هسته ساخته شده است مدیریت کند. نرم افزار و سیستم‌عامل همواره ورودی و خروجی را به رابط کاربر اصلی کنترل می‌کنند و هیچ برنامه‌ای قادر به نوشتن هیچ یک از داده‌ها در این بخش از رم نیست و رابط‌کاربری همیشه برای عمل به دستور ورودی شما آماده است.

در حال حاضر این ایده به عنوان”حالت بازی” یا حالت دسکتاپ یا هر راه دیگری که گوشی اندروید شما در آن قابل استفاده است گسترش پیدا کرده است همچنین از رم اضافی برای بازی کردن بازی‌های سه‌بعدی اجرای تعداد زیادی نرم‌افزار بدون متوقف کردن سایر برنامه‌ها که در پس‌زمینه وجود دارند یا قرار‌دادن تلفن شما در یک داک یا پوسته لپ تاپ برای استفاده درحالت دسکتاپ استفاده می‌شود.

حافظه رم ارزان است و داشتن حافظه بیشتر عالی به نظر می‌رسد
شرکت‌ها هزینه بسیار زیادی برای طراحی یک گوشی جدید با رم بیشتر می‌پردازند، اما بیشتر هزینه آن‌ها به این خاطر است که مدل دیگری برای تولید و لیست قطعات دیگری برای خرید دارند. هنگام خرید در تعداد بالا درصدی کمی از هزینه‌ها صرف خرید تراشه‌های اصلی که درون گوشی قرار می‌گیرند می‌شود اما می توان گفت که گوشی شما راه درازی را از زمان معرفی با ۶ یا ۸ و یا حتی ۱۰ گیگابایت حافظه رم، تا رسیدن به‌دستتان طی می‌کند که قطعا پرهزینه خواهدبود.

برای علاقه‌مندان و طرفداران فناوری داشتن رم بیشتر همیشه جذاب است. البته که دیدن نرم افزار بهینه‌سازی شده‌ای که می‌تواند بر روی سخت‌افزارهای ضعیف اجرا شود لذت بخش است، زیرا این یک هنر است و نوشتن کد می‌تواند زیبا باشد اما داشتن رم اضافی به این معنی است که یک وسیله می‌تواند کارایی چند دستگاه را داشته باشد بنابراین با مشاهده ۸ گیگابایت رم در مشخصات گوشی بلافاصله به آن علاقه‌مند می‌شویم، به همان شیوه که نمایشگر با رزولوشن بالا در ما ایجاد انگیزه می‌کند.

دیدن مشخصات بهتر یک راه مطمئن برای جذب مصرف کننده است
شرکت هایی که تلفن‌ها را می‌سازند این را می‌دانند. آنها همچنین می‌دانند که قرار‌دادن حافظه بیشتر در تلفن به این معنی است که می‌توانند بهینه‌سازی نرم افزاری کمتر (هزینه های گران قیمت و وقت گیر) انجام دهند یا بیشتر روی طراحی نسخه جدید اندروید خود تمرکز کنند.

در هر صورت، بعضی از ما فقط به‌خاطر مشخصات جذاب گوشی هزینه زیادی برای خرید می‌کنیم و به نظرات استفاده‌کننده‌های قبلی بها نمی‌دهیم.این موضوع بیشتر در مصرف‌کننده‌های شرقی دیده ‌می‌شود تلفن‌های همراه با ویژگی‌ها و مشخصات قابل توجه بیشتر در هند و چین دو بازار جهانی که بزرگترین پتانسیل رشد در صنعت را نشان می‌دهند بهتر به‌فروش می‌روند، زیرا بیشتر مردم هند و چین سخت افزار قابل توجه و جذاب را دوست دارند. از این‌رو اهمیت دادن به سلیقه مشتریان عمل هوشمندانه‌ای است که شرکت‌های بزرگ سازنده تلفن همراه به‌خوبی اجرا می‌کنند.

همه‌ این حرف‌ها را به چه دلیل زدیم؟
پس از بررسی تمام موارد و جزئیات بالا احتمالا متوجه شدید که درحال‌حاضر به بیش از ۴ گیگابایت رم نیاز ندارید.همه‌ی این تغییرات هم به این‌خاطر است که تلفن‌ها شروع به انجام کارهای بیشتر کرده‌اند، به همین دلیل Nexus One با ۱ گیگابایت حافظه رم و Pixel 2 با ۴ گیگابایت رم عرضه می‌شود.
مهم این است که توانایی این حافظه‌های ۴ یا ۶ گیگابایتی بسیار سریع را در محقق کردن ایده‌ها و ویژگی‌های جدید درک کنید. اجازه ندهید که حافظه رم بیشتر، هنگام خرید یک گوشی تنها دلیل شما برای تصمیم گیری باشد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

136+ محصولات
424+ سفارشات تکمیل شده
6235+ کاربران
134+ مطالب وبلاگ

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیف های ما زودتر از بقیه با خبر شوید!

انجمن کسب و کارهای اینترنتی

نمادهای ما

logo-samandehi
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت